Ананасът – хем вкусен, хем полезен, а пък и диетичен

Ананасът - хем вкусен, хем полезен, а пък и диетичен

Ананасът е невероятно вкусен, здравословен тропически плод. Той е пълен с пълноценни хранителни вещества, антиоксиданти и други полезни съединения, които предпазват от възпаления и болести. Произходът му е от Южна Америка, а името му е дадено от европейските колонизатори заради приликата му с борова шишарка (Pineapple – от англ. Ананас/ pine cone – шишарка).

Ето няколко впечатляващи ползи за здравето от ананаса:

  1. Пълен с хранителни вещества

Ананасът има ниско съдържание на калории, но може да се похвали с впечатляващ хранителен профил. Само в една чаша (165 гр.) се съдържат следните хранителни вещества:

  • Калории: 83
  • Мазнини: 1,7 грама
  • Протеин: 1 грам
  • Въглехидрати: 21,6 грама
  • Фибри: 2,3 грама
  • Витамин C: 88% от препоръчителната дневна доза (ПДЗ)
  • Манган: 109% от ПДЗ
  • Витамин B6: 11% от ПДЗ
  • Мед: 20% от ПДЗ
  • Тиамин: 11% от DV ПДЗ
  • Фолиева киселина: 7% от ПДЗ
  • Калий: 4% от ПДЗ
  • Магнезий: 5% от ПДЗ
  • Ниацин: 5% от ПДЗ
  • Пантотенова киселина: 7% от ПДЗ
  • Рибофлавин: 4% от ПДЗ
  • Желязо: 3% от ПДЗ
  • Manganese: 109% of the ПДЗ

Ананасите също съдържат следи от фосфор, цинк, калций и витамини А и К.

Както виждате, този плод е особено богат на витамин С и манган. Витамин С е от съществено значение за имунната система, усвояването на желязо и растежа и развитието, докато манганът има антиоксидантни свойства и ускорява метаболизма.

Антиоксидантите помагат за предотвратяване на окисляването в тялото ви, което може да помогне за предотвратяване на възпаление, което от своя страна пък би могло да доведе до рак и други хронични заболявания.

Ананасът съдържа и други микроелементи, като мед, тиамин и витамин B6, които са от съществено значение за метаболизъма.

  1. Подпомага храносмилането

Ананасът много подхожда на месните продукти и често се използва в кулинарията в Бразилия. Този плод съдържа група храносмилателни ензими, наречени бромелаин, които могат да улеснят храносмилането на месото.

Бромелаинът функционира като протеаза, която разгражда протеиновите молекули до техните градивни елементи, като аминокиселини и малки пептиди. След като протеиновите молекули се разградят, тънките ви черва могат по-лесно да ги абсорбират. Това е особено полезно за хора с панкреатична недостатъчност, състояние, при което панкреасът не може да произвежда достатъчно храносмилателни ензими.

  1. Намаляват риска от ракови заболявания

Ракът е хронично заболяване, характеризиращо се с неконтролиран клетъчен растеж. Неговото прогресиране обикновено се свързва с оксидативен стрес и хронично възпаление.

Няколко проучвания отбелязват, че ананасът и неговите съединения, включително бромелаин, намаляват риска от ракови заболявания, чрез минимизиране на оксидативния стрес и намаляване на възпалението.

Някои проучвания показват, че бромелаинът може също да помогне за лечение на рак, който вече се е развил.

  1. Повишава имунитета

Ананасите се използват в традиционната медицина от векове. Проучванията показват, че хората, които консумират ананаси по-често, е по-малко вероятно да се разболеят.

  1. Ускоряват възстановяването след операция или усилени упражнения

Яденето на ананас може да намали времето, необходимо за възстановяване след операция или прекомерно физическо натоварване. Въпреки че този плод помага за попълване на запасите от въглехидрати след тренировка, някои от ползите му се дължат и на противовъзпалителните свойства на бромелаина.

Няколко проучвания показват, че бромелаинът може да намали възпалението, подуването, синини и болка, които често се появяват след операция, включително стоматологични и кожни процедури.

  1. Много вкусен

Не на последно място трябва да отбележим, че ананасът е много вкусен, сладък и лесен за приобщаване към диетата. Може да го намерите във всички вериги магазини пресен, дехидратиран или в консерва през цялата година.

Има ли някакви рискове при консумацията на ананас?

Ананасите не са често срещан алерген. Консумирането им не е свързано с големи рискове. Хората с диабет трябва да внимават за размера на порциите, за да поддържат кръвната си захар стабилна. Но дори и да не страдате от никакви заболявания, прекомерната консумация може да има непредвидени странични ефекти.

Например, бромелаинът може да повлияе на съсирването на кръвта. Следователно хората, които приемат разредители на кръвта, трябва да ядат ананас в умерени количества.

Чувствителните към бромелаин може също да изпитат парене или сърбеж на езика и дори гадене или диария.

Някои хора твърдят, че яденето на много незрели ананаси причинява стомашно разстройство, гадене и диария.

Така че консумирайте с удоволствие и мярка.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.