Диета Зоната: Наистина ли работи

Диета Зоната: Наистина ли работи

Лятото е почти тук, затова нямаме много време за губене, ако искаме на плажа да сме в най-добрата си форма.

Някои пък си казват, че е по-добре една седмица срам на плажа, отколкото цяла година глад.

Независимо дали сте от хората, които са вечно на диета, или от онези, които никога не са на диета, със сигурност сте чували за Зоната.

След 90-дневната, това е може би втората по популярност диета. Казват, че наистина работи, но дали?!

Сега ще разберем.

Всички, които са спазвали този режим, казват, че той помага не само на физическото им здраве, но и на психическото.

Бари Сиърс създава Зоната преди повече от 30 години. Това е диета, основаваща се на балансираното хранене. Тя се основава на принципа да се приемат мазнини, въглехидрати и протеини на всяко хранене, независимо от деня. Основно се набляга на храни с нисък гликемичен индекс. Целта е да не се предизвиква рязко покачване на нивото на инсулин. А храните, които се приемат, карат организма ви да се чувства по-сит за по-дълго време.

30-40-30 е нещо като 90-60-90,

само че в първия случай се говори за разпределение на макронутриенти, а във втория за мечтани (за някои) мерки.

По време на Зоната се приемат 30% протеини, 40%  въглехидрати и 30% мазнини. Обикновено се препоръчват пет хранения на ден, с паузи не по-големи от 5 часа между самите хранения.

Идеята на този хранителен режим, защото трудно може да се нарече диета, е, че инсулинът и другите хормони причиняват възпаление, което е ключът към затлъстяването и сърдечните заболявания.

Много хора не се престрашават да започнат Зоната, тъй като не са добри по математика, а в Зоната има мнооооого математика. Но не се страхувайте, не боли – измислили са го, има си рецепти, разпределения на блокове и всичко останало.

Хранителни блокове:

За да спазвате диетата, трябва да изчислявате количеството блокове – един блок е съставен от протеини, въглехидрати и мазнини.

Броят на блоковете, които трябва да приемате на ден е различен за всеки човек. Изчислява се със специален калкулатор (ако кликнете на линка, ще стигнете до него).

Тези блокове се разпределят на пет хранения за деня, като последното е преди лягане и задължително е 200 гр. кисело мляко или прясно мляко.

Сега – тук идва сложната част.

Всяко хранене трябва да включва равен брой от всеки блок. Например, двублоково хранене ще съдържа по два блока въглехидрати, два блока протеини и два блока мазнини.

Отваряте таблицата с блоковете и започва голямото смятане.

Ако за закуска трябва да хапнете 3 блока, правите следното:

Гледате в таблицата за протеините: Например, искате да хапнете пуешка шунка. Един блок е 35 гр., но вие искате три блока, затова умножавате по три – 35*3 = 105гр. Ако вие е много месно, може да си изберете още един протеин и да комбинирате – например, 56гр. котидж сирене е един блок. Тоест, може да стане следното: 2 блока шунка (70гр.) + 1 блок котидж = 3 блока протеин.

Сега минаваме към въглехидратите: имате избор – плодове, зеленчуци, хляб или всичко изброено. Трябват ви три блока, ето възможна комбинация:

Половин филия пълнозърнест хляб = 1 блок

330 гр. домати = 1 блок

А за десерт може 140 гр. ягоди = 1 блок.

Ето вече имате три блока въглехидрати.

Сега остават и трите блока мазнини:

В третата колона на таблицата гледате. 3 блока мазнини може да са 6 маслини, 51 гр. авокадо, 1 ч.л зехтин. Или може да изберете други комбинации.

Сега, ако всичко това е пред вас, ще видите, че хич не е малко:

70гр. шунка и 56 гр. котидж сирене върху 1/2 филия хляб, заедно с 330 гр. домати и 140 гр. ягоди, а за финал – 6 маслини.

Абе, щом свикнете веднъж, ще ви стане много лесно.

Основни правила:

  • За да имате успех, трябва да спазвате някои основни правила на Зоната:
  • Закусвайте един час след събуждането сутрин.
  • Правете по пет хранения на ден. Три основни и две междинни, независимо дали сте гладни или не.
  • Консумирайте много омега-3 и полифеноли, тъй като те имат противовъзпалителни свойства.
  • Пийте поне осем чаши вода на ден.
  • Наблегнете на плодовете и зеленчуците осигуряват здравословни въглехидрати.
  • Мазнини: Зехтинът, ядките и авокадото осигуряват здравословни мазнини.

Какво може да ядете?

Всичко! Наистина всичко, просто трябва да е в точния грамаж. Разбира се, за да сте здрави, избягвайте тестените храни, захарта и другите вредни неща.

В таблицата ще обърнете внимание, във всяка колона има храни в зелено, оранжево и червено. Зелените са най-добрият избор, но оранжевите и червените не са ви забранени.

Полезна или вредна

Зоната може да се превърне в начин на живот. При нея няма лишения, ограничения или глад. Нещо, което е от изключителна важност, особено, за да се настроите психически. Тя наистина е балансирана. Зоновата диета не се гради върху намаляване на мазнини, калории или въглехидрати. Тя е изградена върху контрола на порциите и идеята, че храната действа в нашите тела по същия начин като лекарството.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.